Prix Femina Läsutmaning 2011

 

För ett tag sedan så delades Prix Femina ut och jag spekulerade i om man kanske skulle ha en särskild läsutmaning för 2011, en Prix Femina Utmaning. Nu har tanken legat och mognat lite och jag bestämde mig för att göra lite research kring priset och insåg att det finns tre kategorier för priset – Prix Femina för fransk litteratur, för essäer/noveller samt för utländsk litteratur (en lista på alla pristagarna hittar du här).


Först så tänkte jag att jag bara skulle läsa böcker från kategorin för fransk litteratur, men efter lite sökningar så insåg jag att flera av dem inte fanns översatta till vare sig svenska eller engelska (i alla fall inte tillgängliga via internetbokhandlarna som jag vände mig till) och då fick jag tänka om lite. Min franska är nämligen inte så bra längre att jag kan läsa på franska (har den någonsin varit det, är kanske den stora frågan…), så jag måste nog välja att läsa de författarna som finns översatta. Prix Femina för utländska författare gör det här lite enklare för mig, vilket på ett sätt är bra, men en del av min tanke från början var ju att läsa mer franskspråkig litteratur, vilket försvinner lite nu, men jag ger inte upp, jag skall leta när jag kommer hem, samt se om det går att beställa hit till Dar es Salaam. Och det finns så många intressanta författare som har vunnit priset, även om de nu inte är franska, t.ex. Sofi Oksanen och Joyce Carol Oates


Men, det finns ju kanske fler än jag som vill vara med i läsutmaningen, det är alltid roligare att göra saker och ting tillsammans, och de som vill vara med kanske är mer språkbegåvade än jag, så jag tänkte så här;


Prix Femina Läsutmaning 2011
En läsutmaning på månadsbasis, där man kan välja att;

1 Att läsa en vinnande bok/en vinnande författare från en valfri kategori på originalspråk varje månad

2 Att läsa en vinnande bok/en vinnande författare från en valfri kategori på valfritt språk


När man har läst boken så postar man ett omdöme på sin blogg om den (tillsammans med information om när den eller författaren vann etc.) och eftersom jag hade tänkt samla länkar till alla böcker som lästs i utmaningen, posta gärna en länk här hos mig i kommentatorsfältet till det här inlägget så att jag kan samla alla på en och samma sida, så det finns en översikt.


Låter det här intressant? Vill du vara med i Prix Femina Läsutmaning 2011? Kommentera här nere med en länk till din blogg så att jag vet att du är med och nämn gärna på din blogg att du har bestämt dig för att delta, så att vi kan bli fler som läser Prix Femina-vinnare under 2011!


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Rolig utmaning- och jag ska försöka hinna med. Min franska är inte så bra den heller längre - men jag är villig att göra en ansträngning om det inte är tegelstensformat.... Det spelar alltså ingen roll vilket års pristagare man väljer?

2010-12-10 @ 09:03:33
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Vad kul, da kan vi diskutera ihop!

Nej, valj den forfattare du tycker passar eller later intressant!

2010-12-10 @ 09:09:51
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Bara Böcker

Jag har faktiskt läst Fallen av Joyce Carol Oates. Jag blev så tagen av den att jag passade på att åka till Niagara Fallen när jag ändå var i norra USA i våras.



Tyvärr känns den här utmaningen för tung för mig just nu när jag kämpar med latinet. Jag är glad om jag hinner med en lättsmält bok i månaden...



Men, men. Skolan varar ju inte för evigt. När jag är klar skall jag gladeligen anta utmaningar!=)

2010-12-10 @ 09:48:36
URL: http://barabocker.blogspot.com
Postat av: violen

Det låter ju intressant ju!

Men hur många finns översatta överhuvudtaget? Min franska är kass och min engelska enbart sådär......

2010-12-10 @ 11:18:22
URL: http://violensboksida.bloggplatsen.se
Postat av: Emmas Bokhylla

Du ar valkommen att hoppa pa nar det an kanns ratt!

2010-12-10 @ 13:16:34
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Emmas Bokhylla

Violen: Jag funderade ocksa en massa pa det dar, men sedan insag jag att i klassen for utlandsk litteratur sa finns det massor av litteratur som finns oversatt till svenska, jattebra (som Amos Oz, Joyce Carol Oates, Ian McEwan och Sofi Oksanen)!Och sa har ju Torgny Lindgren vunnit priset ocksa!

2010-12-13 @ 14:27:13
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Cicci

Har bestämmt mig för att bara läsa böcker från mina egna bokhyllor i år. Har alldels för många olästa böcker. Hittade bara två av författarna där. :-( Men kan man vara med och läsa två böcker så är jag det. :-)

2011-01-03 @ 12:58:21
URL: http://ciccisbokblogg.blogspot.com/
Postat av: Cicci

Jag kommer att läsa:

"Jag ska ta dig dit" av Joyce Carol Oates

"Ungdomsår" av J.M. Coetzee

De var de enda jag hade i min bokhylla från listan. :-(

Kommer troligen att komma till "Utrensningen" av Sofi Oksanen oxå. :-)

2011-01-06 @ 19:49:57
URL: http://ciccisbokblogg.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Jag tycker att idén låter jättespännande. Jag hänger kanske på. Jag föredrar att läsa på svenska, min franska är väldigt rostig och engelska tja... till nöds. Kul idée

2011-01-14 @ 17:28:52
URL: http://minaboktankar.blogspot..com
Postat av: factory coach outlet

Very good point, and thank you for sharing! Your forum is so different from us, very nice!

2011-02-23 @ 02:39:31
URL: http://www.factorycoachoutlets.com
Postat av: annsoh

Nu kör jag igång dagens blogg! Gå in och anmäl dig! Du har chansen att bli dagens blogg varje dag! :D

2011-02-23 @ 03:32:09
URL: http://annsoh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0