Återigen: Mumin fyller 65 år!

Jag älskar Mumin och hans underbara värld och har gjort det sen jag var...ja, jag minns inte riktigt. Ingen aning faktiskt. "Länge" får räcka som beskrivning.
Jag minns i alla fall hur jag som 10-12 åring (återigen ingen koll) läste "Mumunpappans memoarer" och blev helt förtrollad och efter det blev det ännu mer än tidigare. Den här kärleken innefattar nästan allt med Mumintrollen på (okej, några av de nya, mer japanska teckningarna faller mig inte i smaken riktigt alla gånger, jag är mer galen i originalen), speciellt porslinsmuggarna (jag kan drömma om att få tag i den ursprunglinga kollektionen från Arabia... *dregel*) som jag köpt i massor och gett bort till folk.
Jag vill åka till Mumindalen i Finland och göra av med snuskigt mycket pengar på Muminattiraljer! Många av mina kompisar anser bestämt att jag är knäpp  (och ibland även min sambo), men en av mina bästa vänner (L) och min underbara svärmor har i alla fall visat intresse för att följa med, så när tillfälle ges, då jäklar... Kanske kommer fler att ansluta sig till oss?
I alla fall, det är därför jag tjatar och tjatar igen och igen om att Mumin fyller 65 år i år!!  Fira genom att läsa om din favoritbok, eller köpa lite snygga Muminprylar (en mugg, om du inte redan har!) eller drick gott te ur favorit-Muminmuggen!
Bilden här ovan hittade jag som bricka (assnygg) på Sky City på Arlanda när jag och sambon landande där i maj. Efter nära 20 timmar på resande fot och inte en fot i Sverige sen i början av januari (och inga Muminprylar!) så tyckte jag att den var fantastisk och var på väg att punga ut med de 499kr den kostade. Hade inte sambon stoppat mig så hade de blivit som så. Jag kan ärligt säga att hade han inte varit med så hade jag köpt den och sedan ljugit om priset. Synd att han inte är mer Muminvänlig, min käre sambo. Eller det kanske är tur det....

Kommentarer
Postat av: Karin Berg

jag älskar också mumin! =)

2010-08-18 @ 17:04:32
URL: http://www.bokcirkelforalla.wordpress.com
Postat av: snowflake

... och så verkar den vara för stor att liksom smyga in i hemmet... :-)

2010-08-19 @ 09:47:00
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: snowflake

... och så verkar den vara för stor att liksom smyga in i hemmet... :-)

2010-08-19 @ 09:47:43
URL: http://snowflakesinrain.wordpress.com
Postat av: Hanneles bok-paradis

Tänk, fortfarande lika läsvärt, jag har hittat Mumins kokbok :)

(hos Hallongrottan kan du beställa på nätet: http://www.hallongrottan.com/

2010-08-19 @ 13:59:37
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Karin: visst ar de underbara? Och foljer en genom hela livet!



Snowflake: Jaaa, hade den varit lite mindre sa hade jag definitivt gjort ett forsok!



Hennele: Mumins kokbok! Later som ett sjalvskrivet val for mig!! Skall kolla in Hallongrottans hemsida, tack for tipset!

2010-08-19 @ 15:44:25
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0