Viktor Rydberg - en stämningshöjare i juletider!

En filmatisering av Viktor Rydbergs dikt "Tomten" (1881) från 1941 som jag har tidigare har sett på TV under julhelgerna. Det var ett tag sedan sist, kanske har SVT slutat med den, vad vet jag? Men, jag hittade den i alla fall på YouTube. den är riktigt mysig och stämningsfull. Det enda jag inte gillar är det faktum att barnet som i början av filmen frågar sin mormor om det finns riktiga tomtar och inte får något svar. Inget svar alls, faktiskt. Det känns ju lite surt för den lille gossen, 
 
Men, stämningen är fin och gammeldags, och har till och med engelsk text. Och det är ju en helt annan Tomte än Jultomten, men fortfarande väldigt fin. Filmen hittar du här
 
Glad Andra Advent!
 

Kommentarer
Postat av: Hanneles bokparadis på Hisingen

ja, och Rydberg skrev i Göteborg och Jenny Nyström tecknade på Hisingen :)

Svar: Åh, Göteborgsarv, alltså!
Emma

2013-12-08 @ 22:14:26
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0