Julklappsbyte

Första Advent så träffade jag några av mina absolut bästa tjejkompisar och vi drack glögg, bakade pepparkakor och hade juklappsbyte. Regeln för bytet var enkelt, alla köpte med sig den bok som varit en bästa läsupplevelsen under året, slog in den och stoppade ner i en säck. Vi drog alla ett paket var,öppnade och sedan berättade vi varför vi hade köp den boken vi hade, samt skrev in det på försättsbladet så att vi alltid skulle komma ihåg av vem vi hade fått den, samt hur den personen hade upplevet boken. Lätt som en plätt, eller vad säger ni?
 
Jag hade köpt med mig "Haren med bärnstensögon" av Edmund de Waal som jag läste i juni. För första gången fick en fackbok mig att gråta och redan då var jag övertygad om att trots att bara halva året hade gått så var det årets läsupplevese jag hade med mig. Den har det mesta och jag rekomenderar den varmt!
 
 
I paketet som jag plockade ur påsen låg "How to be a woman" av Caitlin Moran och jag läser den just nu. En biografi/feministisk diskussion som är uppdelad efter det som författaren själv anser är olika steg till att bli kvinna, från första mensen och så vidare. Alla kapitel börjar med hennes egna erfarenheter inom området, utlkämnande och humoristiskt skrivet, sedan övergår det oftast i en diskussion om teorier och verktyg i samhället som inverkar till kvinnor på olika sätt förtrycks. Jag har hunnit rätt långt och tycker att den är riktigt bra, dock inte alltför seriös eller djupdykande, men på många sätt rolig.
 
 
 
De andra böckerna i högen hade jag inte heller läst, det var "Metro 2033: den sista tillflykten" av Dmitrij Gluchovskij och "Artighetsreglerna" av Amor Towels. De verkar också onekligen intressanta, så jag ska nog införskaffa och läsa dem inom en överskådlig framtid. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ann

Haren med bärnstensögon är en av de bästa böcker jag läst på länge. Oerhört gripande. Många av händelserna hade jag hört eller läst om tidigare, och boken gav en fördjupad infallsvinkel och beskrivning. Tack för tipset.

Svar: Vad glad jag blir! Så oerhört roligt att du gillade den! Den var verkligen med mig länge efter det att jag hade läst den!
Emma

2013-01-04 @ 21:13:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0