Tidig söndagsmorgon

I går hade vi för första gången på flera månader middagsgästar och självklart gick elen precis när sambon dammsög och jag hackade grönsaker. Dock var det inte så mycket att göra åt saken - och vi är ju rätt vana vid det här laget, vi har ett antal vinflaskor runt om i lägenheten med stearinljus i, så det var bara att gå runt och tända dem. Vi fixade i ordning allt, välkomnade gästerna, lagade maten (tack gode gud för gasspis), åt och umgicks, vinkade adjö till gästerna, städade undan allt, skrapade bort utrunnen stearin, diskade, torkade och precis när vi satt oss ner en stund innan det var dags att sova, då kom elen tillbaka. Det var jag visserligen tacksam för, jag vill gärna ha det svalt i sovrummet om natten. Trött som attan och bestämde mig för att sova så läääänge jag vill, så blev jag väckt av katten runt åtta (jag vet, för många är åtta sovmorgon, men...). Och då var det lika bra att gå upp. Funderade på att äta överbliven äppelpaj och vaniljglass till frukost med insåg att det kanske inte var en bra idé. Det blev Scandinavian Rye Bread med avocado paté, hoummus och fetaost (allt från Italian Deli/Oysterbay Shopping Centre). Till det letade jag fram den tanzaniska ungdomsboken "Treeland The Land of Laughter" av Mkama Mwijarubi. det har precis börjat regna och det är efterlängtat! Och nu sitter jag här, katten är glad och utomhus, kläderna ligger i blöt, varmvattenberedaren är på, saltlagen till fetaosten är kokad, frukosten är uppäten, underlagen till alla de texter jag vill skriva i dag ligger framme och jag vill egentligen bara gå och lägga mig en liten stund till. Får man bestämma sådana saker själv på en söndag? Eller är det nu man plockar fram äppelpajen?

Kommentarer
Postat av: a-lo (the book pond)

Vilken ironi med elen, men ni verkar ju härdade nu. Middag i stearinljussken låter iofs inte helt fel. Gå och lägg dig igen förresten, att lura en stund mitt på dagen är ju det bästa som finns, och en lyx när man inte har några småbarn/katter som drar upp en.

2011-09-11 @ 19:03:06
URL: http://www.thebookpond.se
Postat av: Emmas Bokhylla

Jo, bade hardade och borjar bli trotta pa det. Fast jag tyckte att det var lite mysigt! :-) Och jag alskar att sova mitt pa dagen pa sondagarna, men just den har dagen holl jag mig uppe - vi hade Game of Thrones marathon!

2011-09-12 @ 08:14:05
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Nadja

Oj vad jag känner igen mig, första gången vi var och handlade på det stora shoppingcentret i Kenya blev det strömavbrott.. hela butiken bara slocknade.. I kenya har de ju Matatus istället, samma sak. Och alltid fullproppade. och chaufförena va höga på kat.. Såg att du skrev att ni bor 20 minuter från mataffären. Betyder det att ni inte bor i ett gated community/har grindar och så? och vad jobbar du/ni med där nere?

2011-09-14 @ 21:26:39
URL: http://www.alohanadi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0