Mycket skall man höra...

...innan öronen trillar av.

 

I dag åt jag affärslunch men några besökare och vi pratade läsning och litteratur, det visade sig att alla fyra lästa mycket och det var spännande diskussioner fram tills av en av mina kollegor, superkristen, släppte en bomb som fick och att sluta prata böcker och läsning.

 

Vi kom nämligen in på Harry Potter (som jag ju älskar) och som en av besökarna, en medelålders man från Sydafrika tyckte var helt okej. Då kom bomben från min kollega. Han sade nämligen att han inte läste Harry Potter för att trollformlerna finns på riktigt och om man läser dem så hamnar de inom dig, vilket är skadigt och fel, eftersom trolldom är emot Guds vilja. Och kan utsätta en för svart magi.

 

Den sydafrikanske mannan höjde på ögonbrynen och utbrast något i stil med "men du skojar?" och eftersom jag känner min kollega och vet att han absolut inte skojar och att han skulle kunna driva på det här ganska så länge (och bli ganska så obehaglig, tyvärr) så började jag snabbt prata med en andra gästen. Det funkade, ämnet släpptes och kom inte upp igen.

 

Han får gärna tro vad han vill, men jag måste nog ta ett snack med honom om vad man pratar och inte pratar om med besökare som man inte vet om de delar ens religiösa övertygelser. Många tror på svartkonster här i Afrika, det är otroligt utbrett och inget konstigt med det här, men har man gäster utifrån, som kommer tycka att man är knäpp om man säger sådana saker, så kommer det att skada deras förtroende för oss.

 

Jag menar, nu var visserligen den här killen från Afrika, men jag kommer ihåg första gången jag hörde det, då tyckte jag också att det var konstigt.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Sofia i Bokmilaskogen

Man behöver nog inte åka så långt som till Afrika för att vara med om något liknande. Jag känner en tjej som gick i en kristen grundskola i Sverige och där "fick" de inte heller läsa Harry Potter.

2011-09-16 @ 14:47:58
URL: http://bokmilaskogen.wordpress.com
Postat av: Emmas Bokhylla

ajaj, i Sverige? Det har ajg ite hort talas om!

Men religionsrelaterat i alla fall? Religiosa galningar?



2011-09-16 @ 15:13:47
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Fru E

Oj då, vilken kulturkrock!

2011-09-16 @ 16:38:05
URL: http://frue.bloggsida.se
Postat av: Sanna

Det är svårt att sätta sig in i hur det måste kännas om man växt upp med tron på svartkonster, långt borta från det vetenskapligt centrerade informationssamhället, och sedan behöva konfronteras med detta som vuxen. Bra att du tar upp ämnet! Det är ett svårt ämne att diskutera, just för det är svårt att prata om utan att låta sådär västerländskt elitistisk som man försöker låta bli att göra.



Jag jobbar med lite olika projekt där studenter och forskare åker till Uganda för att studera sjukvården där, och där finns likadana problem. Man litar inte alltid till sjukvården, utan använder magi för att bota vissa sjukdomar. Där framgår det tydligt att man borde försöka öka förståelsen för tron på magi hos västerlänningarna samtidigt som man försöker öka förståelsen för vetenskapen ute på den afrikanska landsbygden.

2011-09-16 @ 18:43:00
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com
Postat av: Sofia i Bokmilaskogen

Emma: Kanske det. Det var mest frireligiösa typer där: pingstisar, missionare och livets ordare. De verkade i alla fall mycket skeptiska till allt som hade med fantasy, trolldom, magi och mytologi att göra. Även Sagan om Ringen var bannlyst t.ex. Och när hon som tioåring skulle ha en oskyldig halloweenfest med maskerad var det nästan ingen från skolan som kom. :P

2011-09-16 @ 19:26:55
URL: http://bokmilaskogen.wordpress.com/
Postat av: Lingonhjärta

Ujujuj! Fast jag har träffat magitroende brasilianer här vars religiösa tro var afrikansk så jag vet vad du menar. Magin var ju på riktigt för dem.

Men snacka om kulturchock total :)



2011-09-16 @ 20:37:11
URL: http://www.lingonhjarta.com
Postat av: Vicky

Ups... jag förstår att det blev lite jobbigt att fortsätta samtalet efter den kommentaren! Det svåra när folk är så övertygade om att just deras tro är det enda rätta är ju att insikten om hur olämpligt de uttalar sig är kanske inte är den största.

2011-09-17 @ 09:58:33
URL: http://bockeretc.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0