Missade jag den här debatten? Reinfeldt läser Läckberg!

Alltså, uppstod det verkligen en debatt om Fredrik Reinfeldts läsvanor nu i somras? Jag läser en intervju med Camilla Läckberg på dn.se som jag tyckte var väldigt bra (rubriken "Drottingen av fulkultur" av rätt sorglig dock), som inleddes med att berätta att Statsministern hade gått ut i somras och sagt att han hade läst fyra Läckberg-böcker på raken och gillat det, vilket hade utlöst en debatt i 'det kulturella etabillsemanget'. Om att Statsministern läser 'fulkultur'.

 

Ursäkta mig, det här missade jag totalt? När hände det? När jag var på semester och inte läste tidningarna så regelbundet, antar jag.

 

Det som är med intressant är frågan, VARFÖR hände det? Varför bryr sig folk om Reinfeldt läser Läckberg eller Proust? Får inte han läsa vad han vill? Alltså, när jag pluggade som mest så läste jag knappt icke-kurslitteratur överhuvudtaget, jag läste serietidningar och dagstidningar, något mer orkade inte hjärnan med förutom på sommaren (då jag visserligen arbetade en hel del, men ändå). Hur är det inte då för Statsministern som konstant jobbar, har familj och förmodligen läser milvis med rapporter varje dag. Det vore konstigt om han orkade dra igång stora läsprojekt när han för en gångs skull ligger i hängmattan.

 

Men frågan består, VARFÖR stör sig folk på att han läser det?  Inte fint nog? (andra statsministrar kanske håller sig till internationellt godkänd statsministerlitteratur? och vi får skämmas för att vår inte gör det?) Tror de att han fördummas? (oj, läser man deackre hela semestern så klarar man inte att styra landet efter det!)

 

Eller är det helt enkelt så att vi är kvar i den gamla fin- och fulkulturdebatten? Jisses vad trött jag är på den.

 

Och...

 

...JA, jag gillar Läckberg i lagom doser.

...JA, jag ser skillnaden mellan 'mer seriös' och 'mer lättsam' litteratur, men måste det nödvändigtvis innebära att den ena är sämre ån den andra?

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Marika

Var det SÅ mycket debatt verkligen? Det missade jag också i så fall. Det kan ha haft att göra med att han hade så märklig motivering till att han gillade dem, nåt i stil med att det var roligt att läsa deckare med svenska värderingar.



Jag tyckte mest att det verkade jobbigt att läsa fyra på raken så där. Jag gillar att blanda.

2011-09-09 @ 18:14:10
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Marika

Det var väl 2-3 veckor sedan förresten.

2011-09-09 @ 18:15:28
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Hanneles bokparadis på Hisingen

nåt jag missat också...

2011-09-09 @ 21:14:37
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Sofia i Bokmilaskogen

Var det inte så att han var med i Filip och Fredriks program i samband med att de intervjuade Camilla Läckberg? F&F verkligen småhånade dem i smyg. Tyckte att det var lite småroligt. Men det är klart att det ska finnas litteratur för alla smaker och konstnärliga nivåer. Kulturnissarna blev nog mest chockerade över att rikets högste man hyser en sådan förkärlek till låglitterära deckare. Man kanske väntar sig att en statsminister ska ha en lite mer förfinad smak.:P

2011-09-09 @ 21:54:09
URL: http://bokmilaskogen.wordpress.com
Postat av: Marika

Han hade säkert fått kritik om han hade sagt att han t.ex. hade läst Läckberg men inte blivit imponerad. Kungaparet blev ju väldigt kritiserade när de sa att de inte gillade Stieg Larsson.

2011-09-09 @ 22:10:50
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Sofia i Bokmilaskogen

Marika: Låt oss konstatera att han hade fått kritik för vad han än hade sagt. :) Det finns alltid någon som blir missnöjd och känner sig träffad. Vem vet, kanske körde Reinfeldt helt enkelt med strategin "verka-vara-folklig" för att stärka sin position till de vanliga väljarna.

2011-09-09 @ 23:12:55
URL: http://bokmilaskogen.wordpress.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Ja, jag tror att nastan vad som helst, forutom nagra av vara sa kallade nationalskalder (typ Strindberg), hade nog vackt debatt.

VA? gillar han Stridsberg/Haag/Myrén/Marklund/Alfredsson/Khemiri?! Vad trist/pretto/obildad osv osv i alla evighet. Tragiskt, egentligen.

2011-09-10 @ 10:32:55
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Marika

Och om det hade varit en väl avvägd blandning av smalt och folkligt så hade man säkert tänkt att det inte var hans riktiga läslista. :-D

2011-09-10 @ 18:25:19
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Precis, "den dar listan ahr sakert hans PR konsult satt ihop at honom, FUSK!". Damn you if you do, damn you if you don't!

2011-09-12 @ 07:33:19
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Qlevert

En bonnier agent(reinfeldt) älskar en annan bonnier agent(läckberg)

2011-12-12 @ 17:27:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0