Brudens sista fest

I går kväll var jag på en väldigt intressant tillställning, något som jag bara har stött på här i Tanzania, nämligen ett
Send-Off Party. Inte mitt första, men fortfarande intressant.

 

The Send-Off Part är festen som brudens familj, släkt och vänner ordnar för henne några dagar innan bröllopet, firar att hon skall gå in i det gifta livet och inte komma tillbaka. Full fokus på bruden hela kvällen och det var jättetrevligt. Det var en tjej från jobbet som gifter sig nästa vecka i Arusha, och vi var en stor grupp från jobbet som gick dit. Ibland är de här festerna lika stora som själva bröllopet och i det här fallet kan det ses lite som en kompensation - för alla de som inte har möjlighet att åka till Arusha, så kan man bjuda dem hit i stället.

 

Ganska rolig sed - här kan det bli många fester för ett och samma bröllop. Bland annat finns det Kitchen parties - bara för kvinnor, där skall bruden lära sig hur man blir en god hustru (jag funderar alltid på vad som exakt sägs på Kitchen parties, jag följer inte alltid med i Swahilin, men ibland har jag haft någon med mig som kan översätta och det kan leda till intressanta överraskningar - som när lilla krumma mormodern till bruden kliver upp på podiet, grabbar mikrofonen och deklarerar, inför nästan 100 kvinnor, att det är viktigt som hustru att inte prata om mannens storlek på pensien med sina väninnor. den gångne blev till och med bruden chockad och alla skrattade. En gång har till och jag blivit med blivit ombedd att ge bruden råd uppe på podiet, men jag höll mig lite mer modest i mina råd) och får möbler och köksutrustning till sitt nya hem.

 

Men, i alla fall, jag tog lite bilder som jag tänkte dela med mig av, men just nu är min uppkoppling så usel att det inte går att ladda upp dem, det får vänta till en annan dag.

 

 


Kommentarer
Postat av: Lingonhjärta

Hahaha, GUD så roligt! Vilken krutgumma till mormor!

Det bästa med att bo i ett annat land är nog att man aldrig slutar bli konstant småchockad :)

2011-09-03 @ 20:50:55
URL: http://www.lingonhjarta.com
Postat av: Duktiga Tjejen

Biiilder, ja! Väntar med spänning! Älskar att läsa om sederna i Tanzania, lär mig alltid så mycket nytt.

2011-09-03 @ 23:00:52
URL: http://Duktigatjejen.blogspot.com
Postat av: Hanneles bokparadis på Hisingen

möhippa, kul

2011-09-04 @ 11:16:27
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Lingonhjärta: det var sjukt roligt och tjejen som skulle översätta visst knappt vad hon skulle säga...



Duktiga Tjejen: Vad glad jag blir! Hoppas på att få upp bilder i morgon!



Hannele: ja, de har massor av fester! Den här var det ca 100 pers på, och det var inte ens själva bröllopet...:-)

2011-09-04 @ 17:14:18
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0