Just nu...

...läser jag "Victory a story of a young boy" av den rwandiska författaren Barassa (nej, det finns inget efternamn på boken). Det är berättelsen om Victory, en pojke i sena tonåren, vars mamma är Tutsi och pappa är Hutu. De har trotsat sina familjers och samhällets avsky för varandra och skapat en liten,kärleksfull familj. Men så kommer våren 1994 och Hutuernas folkmord på Tutsierna tvingar alla att ta ställning, vare sig det gäller grannarna, arbetskamraterna eller den egna familjen...

 

Språket är enkelt, rakt på sak, skulle nästan beskriva det på gränsen till barnsligt (liknande språk har jag träffat på hos andra östafrikanska författare, mer om det vid ett senare tillfälle) men ämnet är långt ifrån barnsligt och kombinationen är slående. Gripande till och med, måste jag säga. Hur det på ett enkelt sätt beskrivs om hur ett helt land kan braka ihop på bara några månader. Jag tror jag vet åt vilket håll det går för huvudrollsinnehavaren (käpprätt åt helvete...), eftersom jag kan historien rätt väl om vad som hände i Rwanda 1994, men ändå är det med en stenhård klump i magen som jag läser vidare, mot det slutgiltiga, blodiga slutet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0