Investing in oud!

Det här är oud, en enklare variant.
Det finns allt ifrån 20kronors oud (som den här) upp till flera-hundra-dollars-oud.
Det är (i princip) parfymerad bark (eller annat brännbart material) som man, precis som rökelse, använder för att få hus, kläder, eller en själv att lukta gott. Som myrra.
Man tänder helt enkelt ett litet fyrfat, alternativt tar glödande kol och lägger i ett lerfat och strör oud över. Det blir både rökigt och luktar kraftigt, men vädrar man lite så tycker jag att det luktar rätt gott. Jag kan ibland känna fler rum bort om någon av damerna på kontoret har använt oud på morgonen. Då slår de in sig själva med ett tygstycke så att röken, och därmed doften, sätter sig i hud, hår och kläder.
För mig doftar det precis som jag föreståller mig att "Tusen och en Natt" doftar och jag gillar det verkligen! Dock är min sambo inte alls förtjust och suckade högt när jag köpte den här. Dock höll han med mig om ett mycket viktigt argument;
När strykarkatten i vårt område kissar på dörren till vår bakgård och det luktar kattkiss i vardagsrummet i flera dagar trots att vi knäskurar både dörren och trappan, ja, då kan det vara bra att ha något att tränga ut den doften med....

Kommentarer
Postat av: Cicci

Jag älskar de här små inläggen med anknytning till ditt vardagsliv i Tanzania! Fortsätt med dem...:-)

2011-10-06 @ 07:55:53
URL: http://ciccisbokblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0