Elakt?

Det kanske är elakt av mig, men ibland är det upplyftande att läsa en riktig sågning.

Som DNs sågning av Niccolo Ammanitis 'Festen kan börja'. Men, som vanligt sa kniper det lite i hjqrttrakten, kan inte låta bli att tycka lite synd om honom, det måste, trots att man är en väletablerad författare, svida rätt hårt om man får något sådant på sitt verk. Man får hoppas att han inte får det översatt åt sig.

 

Samtidigt väcker den här sågningen lite andra intressanta känslor hos mig. Som att jag skulle vilja läsa den själv för att få det bekräftat att det verkligen är såpass dåligt...

 

 


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Ja, det var verkligen en sågning som heter duga. Jag har läst några böcker av Ammaniti och gillat- fast handlingen i den här verkar inte särskilt lockande på mig. Trots det- precis som du säger- man blir ju onekligen nyfiken på bokens eventuella "uselhet".

2011-10-17 @ 14:43:21
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com
Postat av: Bokomaten

Jo, jag har läst och gillat ammaniti tidigare, men också påbörjat och lagt åt sidan då jag inte alls varit förtjust. En el av hans böcker är faktiskt lite för råa för mig också. Tror det var Långt, långt härifrån som jag läste till 2/3 och sedan lade undan. För myket djurplågeri mm. Klarar det inte.

2011-10-17 @ 14:54:43
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Duktiga Tjejen

Jag blir nästan mer sugen på att läsa sågade böcker än hyllade, hehe...

2011-10-17 @ 15:07:32
URL: http://Duktigatjejen.blogspot.com
Postat av: Språkrensning

Författaren har kanske misslyckats (jag har inte läst boken) men jag fattar instinktivt misstankar mot en recensent som hanterar sin kortfattade kritik med så liten känsla för det svenska språket. Att i samma paragraf klämma ur sig uttryck som "oförlåtlig kränkning" och "dödlig förolämpning" vittnar om en närmast genant bristande fantasi. Vidare borde det inte vara så svårt att undvika tautologier som "juvenil tonåring". När Gabriella som slutkläm försöker använda beskrivningen "studentikost" som en form av nedvärdering har hon uppenbarligen helt missuppfattat ordets innebörd (slå upp det).

2011-10-17 @ 16:04:52
Postat av: Emmas Bokhylla

Ingrid:Jag har aldrig last nagot av honom och blir mest lockad. Har svart att tanka mig att det skulle vara saa daligt!



Bokomaten: djurplageri?! jag avskyr det, kan inte lasa, blir akut illamaende....



Duktiga Tjejen: precis. man maste ju ta reda pa om det verklgien ar sa illa!



Sprakrensning; sant, det later onekligen overdrivet, det har du helt ratt i. Och att "studentikost" anvands fel haller jag med dig om (dock behovde jag inte sla upp det, men tack for tipset).

2011-10-17 @ 16:14:10
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0