Augustnomineringar?!

I dag tillkännagavs nomineringarna till Augustpriset (se nedan) och som vanligt har jag inte läst en enda av dem. Det blir ju tyvärr som så, när man är hemma 1-2 gånger om året, att man missar i princip ALLT i den vägen. Det jag drar med mig ner hit är ju ofta sådant som jag har gått och suktat efter en längre tid och som nu finns i pocket (mycket lättare att bära...).

 

Men här är de i alla fall:

 

Årets svenska skönlitterära bok.
Korparna av Thomas Bannerhed
En kubikmeter jord av Sören Bondeson
Flod av Carolina Fredriksson
Lacrimosa av Eva-Marie Liffner
Rekviem för John Cummings av Bengt Ohlsson
Välkommen till den här världen av Amanda Svensson


Årets svenska fackbok.
Spektrum av Johan Svedjedal
Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink
Ni har klockorna - vi har tiden av Lennart Pehrson
Skymningssång i Kalahari. Hur människan bytte tillvaro av Lasse Berg
Alla monster måste dö! - gruppresa till Nordkorea av Magnus Bärtås & Fredrik Ekman
Trädets tid av Christel Kvant

 


Årets svenska barn- och ungdomsbok:
Vita streck och Öjvind av Sara Lundgren & Maria Nilsson Thore
Konstiga djur av Lotta Olsson
Pojkarna av Jessica Schiefauer
I den tysta minuten mellan av Viveka Sjögren
Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Petras prick av Maria Nilsson Thore

 

Den enda som jag egentligen har hört mycket om är just Cirkeln, dels för att det har varit stort ståhej om den, dels för att jag läser Glory Box-bloggen.

 

Jonas Thente (åh, ständigt detta orakel och favoritgnällspik!) har redan uttalat sig om vinnaren och jag som har noll koll kan bara humma med. Men ni som HAR läst, vad säger ni?! Dela gärna med er, jag är sjukt nyfiken! Vem vinenr prisen på utdelningen den 21 november?!

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Kathleen

Jeg har heller ikke lest noen av disse, men så er ikke jeg svensk heller da. Jeg er derimot veldig keen på å lese mer skandinavisk litteratur, ikke bare norsk litteratur (som står for mesteparten av det jeg leser). Kanskje er denne prisen et pekepinn til hvor jeg kan starte?

2011-10-17 @ 16:35:54
URL: http://kathleen-bean.blogspot.comt
Postat av: Vicky

Har inte heller läst (mer än Cirkeln) och de flesta har jag inte ens hört talas om. Känns nästan lite snopet på något sätt :/

2011-10-17 @ 17:55:21
URL: http://bockeretc.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Kathleen: Jag kanner likadant, att jag vill lasa mer skandinavisk litteratur! Det finns sa otroligt mycket intressanta bocker dar ute! Och priser ar bra fingervisningar, jag brukar sjalv ryckas med av dem och aterupptacka nya forfattare via dem!



Vicky: Ja, faktiskt, lite storre koll hade jag ju anda trott att jag skulle ha, men...aja, forhoppningsvis sa blir det roliga bocker att upptacka!

2011-10-18 @ 08:06:27
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0