Trashed av Alison Gaylin

 

 

Simone har precis tagit examen från journalistutbildningen på öststatsuniversitetet och fått jobb på en rätt bra tidning i Los Angeles, allt för att komma så långt som möjligt från sin framgångsrika syster som är välkänd programledare för ett krimprogram. När hon väl har lyckats köra hela vägen till LA så möts hon av den dystra nyheten att tidningen har gått i konkurs och hon befinner sig nu utan jobb i en helt nu stad. För stolt för att åka hem igen så söker hon alla jobb hon kommer över, till och med på tabloidblaskan The Asteroid som är känt dels för att snoka reda på kändisvärldens alla hemligheter, dels för att göra det på de mest okontroversiella sätt. Simone’s första uppdrag blir att stjäla och rota igenom en känd stjärnas sopor och hon är nu säker på att hon inte kan sjunka lägre. När hon hittar en blodfläckig silverstiletto bland ruttna morötter och döda parakiter så är hon övertygad om att något inte står rätt till; bara några veckor tidigare så hittas en gammal C-kändis död, självmord tror alla, aven fast kvinnan har skurit halsen av sig, men hennes ena silverstiletto saknas… Simone fortsätter att rota runt i historien och snart visar det sig att det inte bara är C-kändisen som skurit halsen av sig, snart är det flera som gör samma sak och Simone har en stark känsla av att de inte gör det frivilligt…


Roligt, snabbt och spännande. Simone är en cool karaktär, med skinn på näsan och hon skyr väldigt lite, en kul omväxlig i en chicklitt. Boken överraskade mig genom att vara snäppet smartare, roligare och framförallt vassare än vad jag trodde när jag plockade upp den, vilket onekligen ger ett rejält plus i kanten. Gaylin har bara skrivit några få böcker till, men dem tänker jag definitivt ge en chans, när tillfälle ges.


Men, jag hittade en tidigare upplaga av Trashed och framsidan är värre än värsta kiosklitteraturen, designad för att säljas från hylla direkt vid kassan i en lagom sjabbig matbutik i vilken amerikansk småstad som helst. Skönt att Gaylin har fått uppsving; alla hennes böcker har precis kommit ut med chica, tecknade omslag. Hon är nämligen bättre än så, mycket bättre!

 


Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Det här tyckte jag avr ett rätt snyggt omslag, hoppas det var ett av dem du menade och inte kiostvarianten.;) jag tycker chic-it-genren har fått klä skott för mycket skick. Det finns mycket både bra och dlåitg precis som i alla andra genrer. Den här verkar helt klart höra till de bättre. Roligt att jag direkt trodde ukraina också när du i början skrev "öststatsuniversitet" och undrade hur hon fått jobb i LA.;-)

2011-05-23 @ 13:16:32
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Ja, det har ar det snygga! kioskvarianten...alltsa, jag vill inte se mig som fordomsfull, men...jag vet arligt inte om jag skulle kopa den om det fanns andra alternativ...Prova, om du far tillfalle, hon var riktigt rolig!

Ja, nu nar jag laser det sa forstar jag varfor...jag har blivit amerikaniserad!

2011-05-23 @ 15:04:40
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Hanneles bokparadis

jag älskar söndagsfrukostar :)

2011-05-23 @ 20:08:36
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
Postat av: Anna (med näsan i en bok)

Tack för tipset!

2011-05-24 @ 12:53:29
URL: http://mednasanienbok.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Hannele: Jag med, garna stora!



Anna: Hoppas att du gillar!

2011-05-25 @ 11:17:38
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0