Jane Austen till salu!

Läser på DN.se att det enda Jane Austen-manuskript som fortfarande finns i privat ägo kommer att säljas på auktion 14 juli. Nu är det visserligen ett opublicerat verk från 1804 som aldrig ens blev färdigt. Men ändå.

 

Jag blir alltid lika till mig i trasorna när originalmanuskript kommer ut på marknaden, det får mig att tänka på alla böcker jag har läst och filmer jag har sett där huvudpersonerna letar efter allt från Jesu sista ord till Shakepears  gömda verk, Herman Melvilles borttappade manuskript eller varför inte Tempelriddarnas Andra Bibel. Älskar sådant, underbart, jag slukar det oftast, men en liten nedtryckt längtan om att bli arkeolog och äventyrare som Indy Jones är nog anledningen till att jag är så galen i sådana berättelser (fast jag skulle nog dö i första scenen, vad heter det, disposable characters? Ce moi!). Jag kan bli alldeles till mig bara över en tidningsnotis om att en tavla av en känd konstnär har hittats på en gammal vind....

 

Så egentligen är jag nog mer intresserad av om manuskriptet har flutit fram på något mystiskt sätt, eller om det är Janes släkt som suttit på det i 207 år och nu behöver tillskott i kassan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0