Drömmen om att starta bokförlag

Jag har tidigare bloggat om drömmen att driva bokhandel och drömmen att bli författare, men det är klart att det finns fler drömmar på tapenen än så. Jag gillar nämligen att drömma.

 

En av dem är drömmen att bli förläggare, att driva eget bokförlag. Jag drömmer om att kunna ge utrymme åt oupptäckta författare (gärna afrikanska!) på den svenska bokscenen och varje gång jag läser om spännande böcker som inte finns översatta så kittlar det till i dröm-nerven.

 

Som när Ingrid på Ingrids boktankar bloggar om en bok (i det här fallet "Gold dust" av Ibrahim al-Koni) som är fantastiskt bra, men som tyvärr inte finns på svenska. Hon tipsade även (i ett tidigare inlägg) om bokförlaget (Arabia Books) och jag kan inte låta bli att fundera. Hur mycket skulle det kosta att ge ut en bok? Översättning? Lansering? Distribution?

 

Jag kan inte låta bli att bli ännu mera längtansfull när jag läser Bokhoras måndagsintervju med Pia Printz, förläggaren som gav ut David Nicholls "En dag" (jag gav den i julklapp till min bror), hon får det att låta så lekande lätt. Som att alla skulle kunna göra det. Som att jag skulle kunna göra det....

 

 


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Jag vet nada, zilch, nothing om förläggarverksamhet men en sak är då säker- om man brinner riktigt mycket för en sak brukar det vara halva jobbet i de flesta fall. Ett förlag som det du vill driva behövs ju så väl- vi har så dålig spridning på "ursprungsländerna" vad gäller litteraturutgivning i Sverige. Det måste finnas så mycket intressant att plocka fram från Afrika. Dröm och fortsätt drömma- drömmar kan bli verklighet!!

2011-03-30 @ 14:59:43
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com
Postat av: Malin

Klart att du kan! Undetecknad jobbar just nu med dröm två och tre. Bokhandel hade också varit trevligt, men man får väl ta två saker i taget... ;)

2011-03-30 @ 23:55:01
URL: http://malinthewriter.wordpress.com
Postat av: Sarah

Det är klart att du kan!!! Varför skulle du inte kunna det? Sluta vara så svensk och jante har jag ju sagt! Stora drömmar tar en så långt och man är skyldig sig själv att ge dem sitt allt så man inte sitter och undarar på ålderns höst vad som kunde ha varit...

2011-03-30 @ 23:58:04
URL: http://www.cumlibrisnonsolus.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Ingrid: Ja, man maste ha en eld, annars fungerar det inte. Och du har helt ratt, massor av spannande litteratur kommer aldrig till oss... jag ser en oppning! ;-) Och drommer vidare!



Malin: Ah, jag ar imponerad, tva av tre ar helt fantastiskt!



Sarah: Du har helt ratt, jag ar alldeles for fast i det, maste se till att bryta mig ur! For jag vill absolut inte sitta och undra vad som kunde ha blivit!

2011-03-31 @ 10:00:14
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Lotta

Det är härligt med drömmar! Jag är också en riktig drömmare och en dag ska de förverkligas också :) Dröm på!

2011-03-31 @ 11:00:17
URL: http://svagerskorna.blogspot.com/
Postat av: frida

Hej!

Tänkte tipsa om en superbra gratissajt: http://www.supergratis.se/?r=75450



Genom denna sida samlar man poäng genom att utföra gratiskampanjer, tävlingar osv. För att sedan byta in sina poäng mot valfri pryl (telefon, kamera, presentkort osv)

Jag själv har samlat ihop till en kamera och 1000kr på HM.



Gratis är gott, eller hur?

Prova du också :) Helt gratis!

2011-03-31 @ 11:10:53
URL: http://www.supergratis.se/?r=7545
Postat av: Boklusen

Härligt att höra om dina bokdrömmar! Själv tycker jag att bokrecensent på en tidning låter som ett drömjobb!! Att få betalt för att läsa böcker!

2011-03-31 @ 18:07:23
URL: http://www.boklusensbokblogg.blogspot.com/
Postat av: Anna

Vilken grejt idé. Pengar och företagande är jag dålig på men... Kan man få jobb som översättare? ;)

2011-03-31 @ 19:40:10
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Ann

Att registrera sig som bokförlag i sig själv är inte dyrt eller besvärligt. Man registrerar sig hos vissa register, anmälningsavgift runt en 1000 lapp och så är det klart. Marknadsföring = skicka exemplar till utvalda bokrecensenter, och bokmässan i Göteborg. Din egen blogg kan också vara en god draghjälp. Bokförlag brukar dock ordna med tryck av boken, och till det fordras kapital. Om du vill det här tillräckligt mycket, fixar du det. Det är skillnad på dröm och vilja.

2011-04-02 @ 20:08:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0