Avundsjuk!

En sak som jag tänker mycket på vissa perioder om året, är hur avundsjuk jag faktiskt är på alla som kan beställa hem böcker lite hur som helst från t.ex. adlibris (där jag alltid gör mina inköp och terroriserar personalen om olika sakerna. De är oerhört serviceminded, faktiskt, hela tiden. Och trevliga. Undrans vad de gör efter varje skickat desperat mejl, kastar pil på lämpligt utvalda objekt i rummet?), bara för att de känner för det.

 

Speciellt när de har säsongsrelaterade specielarbjudande. Eller, alltid när de har specialerbjudanden. För det går faktiskt inte att skeppa dem till Tanzania sådär utan problem.

 

Okej, A Novel Idea är faktiskt riktigt bra och de försöker ständigt hålla ett brett utbud, jag skall inte klaga. Och deras personal känner igen mig (jag gick in i deras tält på Karibu Fair och en av deras medarbetare stannade mig och utbrast inför sin kollega - 'Det här är en av mina stammiser på Slipway-butiken!'. tydligen sticker jag ut lite...) och anstränger sig för att ge bra service. Men det kan inte hjälpas att ibland är hyllorna lite väl utplockade, förmodligen sitter deras container fast i hamnen och de får skyla över med det de råkar ha i lager. Och det finns ju såklart andra butiker, men eftersom jag arbetar de tider på den plats i staden som jag gör, så får jag sällan tillfälle att besöka dem.

 

Så, ibland saknar jag det enorma överflöd som man kan få i Sverige. När man med några få musklick kan beställa hem Alberto Méndez-snackisen från Spanien (som jag dreglar över just nu...), kan hitta 12 Prix Femina-vinnare på under en halvtimme (som jag kämpar med att hitta här nere ibland), köpa hela Betsy Taylor-serien direkt och inte bit för bit eller varför inte bara alla Stephen King-böcker som man tror att man klarar att läsa, utan att oroa sig för hur man skall få dem tillbaka till Sverige....(för jag lämnar inte mina böcker någonstans, alla skall med!)

 

Aja, alla sommarläsare, tänk bara på hur bra ni har det ibland. Och jag skall sluta klaga, jag har många andra fördelar! Och det bästa med att inte alltid få läsa exakt det man vill läsa är att man upptäcker en rad böcker som man kanske aldrig skulle ha petat på annars.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Marika

Den där detaljen med hur man får hem böckerna till Sverige råkade jag missa när jag pluggade en termin i England. Hoppsan. Nu hade jag kanske inte lyckats samla på mig lika mycket på några månader som jag tänker mig att du har fått ihop på flera år, men klantigt ändå.

2011-06-16 @ 21:01:00
URL: http://bokmarika.blogspot.com
Postat av: Lingonhjärta

ÅH JAG VEEEET!!! Egentligen är det rena tortyren att ha en bokblogg och läsa andra bokbloggar så man hela tiden blir påmind om hur alla andra bara kan trycka på en liten knapp och beställa hem böcker. Själva får vi gå omvägar och nästan över lik för att få tag i dem.



Som tur är har jag lärt mig att läsa på läsplattan, så nu har jag tillgång till så mycket fler plus en del rec.ex.



Men jag lider verkligen med dig :)

2011-06-16 @ 22:41:08
URL: http://lingonhjarta.blogspot.com/
Postat av: Emmas Bokhylla

Marika: Lamnade du dem dar? Har funderat pa att gora det med nagra av dem. Kanske. Annars sa ar det bast att borja packa dem ordentligt, tro mig, man ha en hel del efter nagra ar....!



Lingohjarta: Ja, helt hemskt, jag fragar alla som aker ner hit att ta med sig bade det ena och det andra, men forst och framst bocker...Och dreglar standigt over alla speicalerbjudanden! Nagon gang har det hant att jag har bestallt och sagt att 'de kan vanta pa mig tills jag kommer', vilket inte ar sa bra - nar man kommer hem ligger det ju da en enorm hog och hur skall man kunna bestamma vilka man vill ha?

2011-06-20 @ 10:11:57
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Emmas Bokhylla

Lingonhjarta: for att fortydliga; att ha med sig, alltsa. For hur mycket man an vill ha dem sa kan man itne slapa med sig femtioelva bocker varje gang man aker ner...

2011-06-20 @ 10:12:55
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0