Sommarhumör

Som utlandssvensk i tropiskt klimat (eller kallas det sub-tropiskt såhär ute vid kusten? Minns inte längre) så lever man inte efter den svenska kalendern överhuvudtaget. När det är kolsvart och mulet i november så regner det lite och börjar bli stekande hett med klart solsken och när det (förhoppningsvis) är sommar i Sverige så är det vinter här, vilket betyder allt från växlande molnighet med lite regn till klarbla himmel coh stekande sol. Och ja, det är lite svalare nu, runt 28C. Här ändrar sig tiden då solen gar upp/ner kanske med 20 minuter beroende på årstid.

 

Men, jag vet ju inte hur det är för andra, men min kropp och min hjärna är fortfarande inställd på svenska årstider, mer eller mindre. Hade jag inte haft tillgång till en kalender och till internet, så hade det kanske varit annorlunda. Som det är just nu så följer jag vädret/jordgubbarna/snötillståndet och allt annat i Sverige ytterst noga, vilket onekligen påverkar mig en hel del.

 

Just nu så är hela min kropp inställd på sommarlov. Från allt, helst.

 

För att alla andra har det och allt jag läser handlar om strålande sol, jordgubbar, lata dagar med massor av läsning, leeedigt. Tyvärr blir det inte som så. Inte just nu i alla fall.

 

MEN, det blir faktiskt semester i augusti, Mashallah.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Jelly

Jag förstår att det måste kännas väldigt konstigt! Jag läser också en blogg som är skriven av en svenska som bor i Australien och där är det ju vinter nu och barnen har bara vinterlov på två veckor...deras sommarlov är över julen och varar då i ca två månader! Skumt det måste vara att komma dit och ha det så när man är van vid tvärtom!

2011-07-11 @ 14:52:52
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Hanneles bokparadis på Hisingen

jag gillar Göteborgsväder :)

2011-07-11 @ 15:15:17
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0