Vad mycket man hinner med, egentligen..

...och hur lätt man glömmer bort!

 

Som nu när jag gick igenom bloggen inför födelsedagen så återupptäckte jag min egen blogg. Så mycket jag själv har skrivit som jag knappt minns ordentligt. Många gånger tänkte jag 'shit, hur kunde jag komma på det, det var ju rätt kul/bra/intressant!', vilket kändes härligt. Okej, ganska många gånger tänkte jag ofta 'oj, det där var ju lite småtrist skrivet', men vi har alla våra toppar och dalar.

 

Och det här påminner mig om hur dåligt jag faktiskt minns en del av böckerna jag har läst. Oftast så minns jag att jag har läst dem (i alla fall om jag ser omslagt) och kanske lite om handlingen, men inte mycket mer. I efterhand så minns man bara höjdpunkterna, som när jag läste "Sleep, Pale Sister" av Joanne Harris på en båt på Mekongfloden i Laos 2005, det minns jag knivskarpt, men jag har ingen aning aning om vilken bok jag läste efteråt, det är helt blankt.

 

Jag önskar verkligen att jag hade börjat bokbloggat eller i alla fall fört läsdagbok för en halv evighet sedan. Så att jag hade lite bättre koll på när/var/hur jag läste vissa böcker och inte bara ett hum. För det är alltid roligare att ha mer än så.

 

 


Kommentarer
Postat av: Duktiga Tjejen

Gud alltså, alla tårtor... Slurp. Kram.

2011-04-16 @ 13:29:55
URL: http://Duktigatjejen.blogspot.com
Postat av: Frida (påhittade nöjen)

Jag för en läsdagbok, och jag förstår inte folk som inte gör det. Jag tycker det är jättemysigt att sitta och bläddra i den och minnas böcker jag läst och ibland var och när jag läste dom. Jag minns nödvändigtvis inte så mycket av handlingen, men jag minns känslan jag fick av boken. Jag ser cokså hur många böcker jag läst varje år. Börja för läsdagbok, jag tror inte du kommer ångra dig...

2011-04-17 @ 08:57:53
URL: http://www.pahittadenojen.blogspot.com
Postat av: Frida (påhittade nöjen)

Vill bara understryka att kommentaren om att jag inte förstår folk som inte gör det är sagd med glimten i ögat!

2011-04-17 @ 08:59:42
URL: http://www.pahittadenojen.blogspot.com
Postat av: Sanna

Jag förstår inte heller varför jag inte börjat blogga/föra läsdagbok tidigare. Det är ju egentligen något alla som läser mycket borde göra. Det är nästan så man förfasas över vilka läsupplevelser som inte har blivit förevigade i text nu när man har börjat! Som när jag läste mycket Hemingway t.ex.... Nu vill man ju nästan läsa om alla "viktiga" böcker man har läst förut bara för att kunna skriva om upplevelsen, för som du skriver så glömmer man ju så oerhört snabbt.



Och grattis i efterskott!! :)

2011-04-19 @ 10:09:50
URL: http://ochsolenharsingang.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0