Smakrik trattkantarellsoppa

Jag fick, till min stora glädje, en fråga på receptet i inlägget om boklunchen i söndags! Vad glad jag blir! Jag älskar att laga mat när jag är på rätt humör, men min teknik är lite "efter behag", som Farbror Melker skulle ha sagt (ja, och ibland blir det somd et blir....). Jag höftar rätt grovt och smakar istället av eftersom och lägger till som jag tycker att det passar! Men jag berättar gärna vad det är i soppan (har lagat den säkert fyra gånger den senaste månaden, så jag är väldigt förtjust i den!) och kan tillägga att den är mycket enkel att tillaga!

 

Emmas Trattkantarellsoppa

Du behöver;

2-3 msk tomatpuré
1 gul lök
4-6 vitlöksklyftor
1 grabbnäve trattkantareller (jag använder torkade, funkar hur bra som helst)
1 buljongtärning (jag hade bara kyckling hemma, men egentligen skall det vara grönsaksbuljong)
Salt
Peppar
Chili
Paprikapulver
Smör
7-8 dl vatten

 

Gör så här:

- Hacka löken grovt och bryn den i botten på kastrullen tillsammans med en klick smör
-Pressa vitlöken och bryn dem med löken
-Tillsätt kryddorna, helt efter behag
- Häll i vattnet och sedan tomatpurén, buljongen och trattkantarellerna.

 

Koka ihop soppan på låg värme i ca 5 minuter. Om trattkantarellerna är torkade, öka koktiden till 20-25 min.

 

Servera gärna med bröd rostat i stekpanna med en skvätt olivolja och pressad vitlök, samt en klick naturell youghurt till soppan.



 


Kommentarer
Postat av: Bokomaten

Ahmenjagdör! Älskar kantarellsoppa, har ni sådant hos er nu??? Jag skulle kanskte testa med torkade jag också en dag.=) Får vi soppa också imorgon?;)

2011-04-14 @ 22:37:43
URL: http://bokomaten.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Ja, vi fick ett gang torkade i julklapp och jag alskar dem! Har dem i soppor, saser etc. Yummy!! Kanske det kanske! :-)

2011-04-15 @ 07:40:23
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: lovisa

allt bra?:D

2011-04-15 @ 08:02:12
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0