Massproduktioner med supernaturals?!



A Novel Idea hade rea när jag var där sist och vem kan motstå "Köp 3 för 10,000Tshs"? Inte jag i alla fall! Hittade lite roliga saker i högen, bland annat tre böcker som jag direkt passade in i kategorin "litteratur som försöker slå mynt av Bella/Sookie-trenden".  De fick följa med mig hem, dels för att jag är intresserad av genren, dels för att jag kan tycka att det är intressant med uppsjön av litteratur som kommer efter en riktig hype av en annan bok. Och så har jag aldrig läst böcker som tydligt deklarerar att de är del av stora marknadsföringskampanjer. Vanligtvis  så skyr jag sådana konstallationer som pesten, men man skall ju utmana sina fördomar, ergo, de fick följa med mig hem.

Men, när jag satte mig ner för att skriva det här inlägget och återigen läste på baksidorna av böckerna, då frunderade jag igen på om det var så jäkla smart att köpa dem...


Wereworld - Rise of the wolf av Curtis Jobling
På baksidan står det något som fick det att krypa längs ryggraden på mig,

"From the marketing and PR Team who brought you Eoin Colfer, Percy Jackson, Wimpy Kid and Timeriders, get ready for a genre-busting, fantasy adventure campaign to explode the WEREWORLD brand..."

Gaaa, låter rent ut sagt fruktansvärt! Måste se om det verkligen är det! Och se om jag får svar på frågan om hur man kan producera en bok teamwise och sedan välja EN författare....?


the eternal ones - what if love refuse to die? av Kirsten Miller

Baksidetexten BÖRJAR med att förklara att boken är en del av Razorbill, " Penguin's trailblazing new teenage list,must-read-now, unputdownable young adult fiction, proudly launches with a global bestseller-to-be....". sedan kommer det 2,5 rader om bokens innehåll och sedan fyra mycket informativa punkter om denna AMAZING marknadsföringskampanj som följer boken (släpp samtidigt som i USA, medverkan på FB, Twitter och YouTube, en online-värld som konstant uppdateras för att tillfredsställa fansens hunger (their words, not mine...), övergripande konsumtionskampanjer och massor av information på bokförlagets hemsida.

GAAA, vem i helvete (pardon) kom på att sätta marknadsföringsstrategin på BAKSIDAN av boken man skall sälja? Skall man inte fokusera på att sälja in storyn? eller räcker dem med att rabbla upp en lista över vart man kan hitta extramaterial för att få folk att läsa den?! Tänker folk liksom " coolt, jag kan kolla boken på FB, då vill jag läsa"?!


Beautiful Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl

Framsidan visar tydligt vart de vill komma. Där står det nämligen vad de jämför sig med...

Romeo loves Juliet  Rhett loves Scarlett   Edward loves Bella    AND NOW     Ethan loves Lena....

Jaja, man måste ju vara tydlig med vad man menar, annars kan ju folk missupfatta.... Baksidetexten är väldigt lik föregående bok, de kommer nämligen från samma organisation inom Bok-Pingvinen, Spinebreakers. Här är det dock en förkortad version av marknadsföringsplanen som finns med, resten av baksidan täcks av citat från 3 14-15 åriga tjejer som lovebombar boken.


Alla tre böckernas baksidor väcker kräkreflexerna i mig, men samtidigt... Också ett intresse för vad som finns innuti. Om man satsar SÅ hårt på något, så måste man ju ändå vara övertygad om att det inte är skit man säljer, eller hur? Eller kör man på devisen "allt säljer med mördande reklam"?


Jag jobbar själv med marknadsföring (visserligen inom helt andra produktgrupper, i andra priskategorier), så jag är medveten om att rätt sorts kampanjer kan man sälja det mesta, i alla fall en gång. Sedan är det upp till produkten att skaffa nya kunder och skapa förtroende (okej, det finns tusen nyanser av det här, men vi kan vara lite grova med detaljerna i dag). Böcker tillhör även en kategori med billigare produkter med högre konsumtionshastighet, för många fungerar det som så att blir man inte superbesviken utan lite halvnöjd av en författare/genre, så ger man dem gärna en chans till, det handlar ju inte om så mycket pengar år gången,vilket gör att det finns en stor sjö att fiska ur för förlagen. Men ändå, kampanjer som är så totalt (och öppet!) fokuserade på alla omkringliggande detaljer? Well, well, vi lär ju se om de verkligen blir nya Bella och Edward.


Men, vet ni vad som är läskigast med de här böckerna?
Tänk om jag faktiskt gillar dem...?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0