Monstrous Regiment av Terry Pratchett


Ibland skall man hålla sig kort, speciellt när man talar om något som man älskar. För börjar man tala för mycket om det man älskar, så kan man ibland hålla på alldeles för länge och kanske till och med trötta ut dem man talar till så pass mycket att de inte vill lyssna på en i fortsättningen. Därför skall jag fatta mig kort när jag talar om Terry Pratchett.



I Diskvärlden, i en avlägsen del av det avlägsna landet Borogravia, bor Polly Perks tillsammans med sin far och bror. Borogravia är med sina mer än femhundra år av konstant krigsföring och sin skogstokige gud Nuggan och alla hans styggelser (Katter? Styggelse! Färgen blå? Styggelse! Fotografier? Styggelse! Osv. i all evighet) ett väldigt komplicerat land att leva i, speciellt som dessa två faktorer långsamt utarmar landet.



Polly lever ändå ett ganska bra liv med arbete på familjens taverna, tills den dag hennes äldre, lätt efterblivne, bror Paul bestämmer sig för att gå med i armén. Paul försvinner glatt i väg med rekryterarna för att delta i Det Viktiga Kriget och när hon inte har hört av honom på nästan ett år, så blir Polly orolig på riktigt och bestämmer sig för att leta rätt på honom. Hon klipper sitt hår, snor sin brors avlagda kläder och drar till närmsta by där hon skriver in sig i armén som ”Oliver”. Tillsammans med de andra rekryterna, ett gäng unga grabbar, en vampyr och ett troll vandrar de mot fronten, och det börjar mer och mer inse att det här inte är ett krig de håller på att vinna, utan obönhörligen förlora. För Polly går det ganska bra, hon kommer överens med Sergeant Jackarum och Löjtnant Blouse och börjar utvecklas till en bra soldat. Men hur skall det bli när de kommer till fronten? Och varför är det flera av de andra rekryterna som också sitter ner när de kissar…?


En underbar Terry Pratchett-skröna, med gästspel av både Sam Vimes och Angua från Stadsvakten i Ankh-Morpork! Att jag kunde vara ifrån Pratchett så länge det trodde jag inte, och jag blev påmind om honom av ett inlägg hos Bookwitch på svenska, hon har träffat honom och det kan du läsa om bland annat här.




Kommentarer
Postat av: violen

Intressant att läsa vad du tycker om Östergrens debattbok (?) när du läst den! Jag kommer att läsa mer av henne.....

2010-09-16 @ 17:10:42
URL: http://violensboksida.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0