Dödergök av Katarina Wennstam

Den här bilden är inte bara en illustration till ett bokblogginlägg, utan även ett inlägg i debatten om 
Färgen På Fanta i Tanzania vs. Sverige. Bevisligen mycket, mycket mer orange.
Ville bara få det sagt.




Jag ser Dödergök som en fristående fortsättning på hennes tidigare roman Smuts, då flera av karaktärerna fanns med.


Maria Allende, journalist, har inte längre en karriär utan är ute i kylan på grund av att hon fick leka syndabock efter ett snesteg under hennes vikariat på den prestigefyllda TV-kanalen. Hon har inte jobbat på länge, men hon har precis flyttat in i en nyköpt villa med sin familj och det känns som om saker och ting kommer att förändras, att hon kommer att få en nytändning snart. Förhoppningsvis, i alla fall. När hon upptäcker att en kvinna har blivit mördad av sin man i huset de köpt, då är hon fast besluten att gå till botten med det som har hänt.


Åklagaren Madeleine Edwards tampas samtidigt med ett dödsfall som verkar ha tydliga kopplingar till hedersvåld, en ung man som sägs ha tagit livet av sig i sin flickväns familjs förråd, men utan att hitta ordentliga bevis så känner hon att hon famlar lite i mörkret. Tillsammans med Mats Hjörne, polis ansvarig för målet, så stretar de på och försöker hitta tillräckligt för att sätta fast den eller de skyldiga.


Jag gillar verkligen Katarina Wennstams böcker, både romanerna och reportageböckerna (fråga min familj, när jag läste Flickan och skulden så var jag så arg att det bara sprutade ur mig så fort tillfälle gavs) och det här är inget undantag. Det är en riktig bladvändare och jag uppskattar verkligen att hon fokuserar på just det destruktiva våldet mot kvinnor, hur samhället kan stå vid sidan av och bara titta på, samt hur lätt det är för många människor att se mellan fingrarna (”Jaja, han slog sin fru ett par gånger, det gör väl honom inte till en dålig människa?” -attityden).


Fler människor behöver läsa hennes böcker och få insikt i det här, för det är ämnen som berör oss alla.


Kommentarer
Postat av: En tjock katt i en smal värld

Sv; HAHA, ja det är sant! :O Obehagligt! Hon bär hela smurfarnas överlevnad på sina axlar. Undra om hon är mamma till lillsmurfen då?

2010-09-01 @ 18:17:49
URL: http://tjockkatt.webblogg.se/
Postat av: Pia

Jag gillar också Katarina Wennstams böcker. Dödergök är nog en av de bästa böcker jag har läst i år. Jag tycker den är den bästa av hennes utgivna romaner.

2010-09-01 @ 20:44:39
URL: http://www.bokbrus.se
Postat av: It's all about Books

Jag gillade SMUTS mycket, men Dödergök tyckte jag var riktigt dålig. Bra budskap, visst, men inte särskilt bra skriven. Jag gav den bara en tvåa. Vill läsa hennes böcker om våldtäkter, men har inte gjort det än. I will...

2010-09-04 @ 12:09:17
URL: http://itsallaboutmesbooks.blogspot.com
Postat av: Lisa H

Har bara läst Wennstams romaner Smuts och Dödergök än så länge, men gillar de jättemycket! Ska någon gång också läsa böckerna om våldtäkter..

2010-09-06 @ 13:32:00
URL: http://ihyllan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0