Nyerere Day 2010

14e Oktober är en nationell helgdag här i Tanzania, "Nyereredagen", efter landsfadern Julius Nyereres, som ledde landet från självständigheten from till tidigt 90-tal, dödsdag. På TV har de visat en kavalkad av hans viktigaste tal, som när han talade inför FN, annars märkte jag inte så mycket av det. Jag är nämligen aktiv i Lions Club och i år firade vi World Sight Day den 14e Oktober (alltid andra torsdagen i Oktober, om jag inte minns fel) genom att anordna ett Free Eye Camp i Kongowe, ca 4 mil utanför Dar es Salaams stadskärna.

 

I år var det i samrabete med ögonkliniken på CCBRT-sjukhuset och det kom cirka 250 personer som blev undersökta av läkarna och en stor del av dem behövde mediciner och glasögon som donerades och distribuerades av de olika Lionsklubbarna som deltog.

 

Det var en heldag och när jag kom hem hade jag planerat att skriva lite rapporter, jobba lite, skriva lite till bloggen etc. men jag var så trött och oinspirerad att det bara blev middag, lite läsning i Terry Pratchetts "Jingo" och sedan direkt i säng, jag slockande som ett utblåst ljus. Allt arbete får helt enkelt vänta tills i kväll (okej, bloggen är ju inte arbete, utan nöje, men den får tyvärr också vänta).

 

Men, någon som fick mig på bra humör och motiverad till inspiration var det här inlägget av Underbaraclara. Hon har helt rätt, man borde bara ta tag i sig själv och producera! Men, som hon säger, att det kan vara så svårt och samtidigt så lätt....

 

 


Kommentarer
Postat av: Hanneles paradis på Hisingen

tänk vilken erfarenhet

2010-10-15 @ 17:59:20
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0