Eat, Pray, Love

Jag har faktiskt inte läst boken Eat, Pray, Love (Lyckan, Kärleken och meningen med livet på svenska), utan när den boomade som mest (även här i Tanzania hittade man dem på gratisblaskornas boksidor) så avfärdade jag den som mumbojumbo och tog inte i den med tång ens. Har fortfarande inte gjort det.

 

Nu har den kommit som film med Julia Roberts i huvudrollen och i går var jag, till min egen stora förvåning, och såg den.

 

Det var en ganska trevlig film om att göra upp med sin existensiella ångest, gärna i strålande vackra miljöer (Italien, Indien, Bali), och lära sig älska sig själv. Och det är något jag kan förstå, det här med att inte veta sin mening, inte hitta "sitt ord"(som de säger i filmen) och känna sig i sådan obalans att allt faktiskt går åt helvete, inombords. Det räcker med att livet går för fort och att man tappar bort sig själv på vägen. Den känslan har jag själv ibland, men mer i en light-version, för mig räcker det mer att vi sitter stilla ett tag och funderar på hur det kom sig att vi hamnade där vi hamnade...

 

Sedan brukar jag uppskatta böcker mer än filmer när det handlar om sådana saker - jag tycker om att läsa vad som händer inne i huvudet på personen i fråga och hur de kommer fram till de förändringar och slutsatser som de faktiskt gör. Sådant saknar jag i många filmer, även här.

 

Men det var som sagt en ganska trevlig film, i oerhört vacka miljöer som väckte min reslust något enormt (och hunger, tur att jag hade ätit innan). Men när scenerna från Indien och särskilt det indiska bröllopet kom, då var det inte långt till tårarna - min chef som dog i augusti sade nämligen alltid att han skulle bjuda in mig till sin äldsta dotterns bröllop, när det än blev, så att jag kunde få uppleva hur man gifte sig i Indien (själv hade han ett litet bröllop, bara ca 800 gäster....).

 

Och filmen väckte lite funderingar - ni som har läst boken, vad tyckte ni om den? Har ni sett filmen, är de lika? Vilken föredrog ni, boken eller filmen?

 

Själv har jag bestämt mig, nästa gång jag ser den i ett loppisstånd för en billig penning så skall jag slå till och få den läst, men helst på engelska.


Kommentarer
Postat av: Karin Berg

Jag vill se den,men har tyvärr inte gjort det.Mycket för att jag gillar Julia Roberts =)

2010-10-18 @ 17:01:44
URL: http://www.enbokcirkelforalla.se
Postat av: Cicci

Hejsan!

Vad jag tyckte om boken kan du läsa här:

http://ciccisbokblogg.blogspot.com/2010/10/lyckan-karleken-och-meningen-med-livet.html

Jag skall se filmen till helgen, men har inga jätte förväntningar på filmen då boken brukar vara bättre. :-) Men bara det att det är härliga miljöer i filmen lockar mig plus att jag gillar Julia Roberts. Dock säger författaren att hon har gett fria händer till filmfolket, spännande.

Skulle gärna vilja läsa boken på engelska oxå, böcker skall ju egentligen läsas på orginalspråk egentligen.



Ps. Tycker det är spännande att läsa om ditt liv och läsande i Afrika :-) Ds.



//Cicci

2010-10-18 @ 17:14:52
URL: http://ciccisbokblogg.blogspot.com
Postat av: Bara Böcker

Jag tyckte om boken otroligt mycket! Kanske beror det på att jag själv är en rastlös själ... Det är så skönt att läsa att man kan leva ett bra liv och hitta harmoni i sin tillvaro u t a n att följa mallen. Man kan göra sina egna val utan att omgivningen suckar och himlar med ögonen. Otroligt inspirerande!



Filmen har jag ännu inte sett, men efter tentan på torsdag ska jag minsann ta mig tid!=)Hon har skrivit en uppföljare också, stod och höll i den i våras, men amrisarna verkar vara väldigt förtjusta i pocketformatet, och jag ville hellre ha den i form av "riktig" bok. Måste ju matcha föregångaren i bokhyllan...;-)

2010-10-18 @ 17:20:51
URL: http://barabocker.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0