Prix Femina

Dn.se rapporterar att Sofi Oksanen har fått Prix Femina för sin bok Utrensning och jag måste erkänna att jag faktiskt inte känner till det priset närmare. Kanske vore det något för en läsutmaning? Fast då får det bli översatt litteratur alternativt Prix Femina för utländsk litteratur, för min franska är inte så vass  längre (eh, eller har kanske aldrig varit...). Och när jag läser igenom listan av pristagare så inser jag att jag har läst pinsamnt få av författarna...

Har du läst någon Prix Femin-vinnare? I så fall, vilken?

 

Är du intresserad av att veta mer så kan du göra det här, och vill du läsa deras blogg så kan du göra det här.


Kommentarer
Postat av: Anna Johansson

Grattis till Sofi! jag känner inte till priset heller men jag ser alltid fram emot att läsa tidningen Feminas sidor om litteratur. ;)jag tycker att de ofta skriver om precis det som jag vill läsa. De kan få ett prix Femina de också!

2010-11-04 @ 21:11:18
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Priset har jag hört talas om- men jag är dålig på att följa med i de litterära priserna (tyvärr- jag borde nog vara mera alert!)- Det var väldigt bra att du la upp de här länkarna och att du skrev! Jag läste "Oú on va papa" av Jean Louis Fournier- (franskan var inte så svår- annars hade jag väl gett upp)- och Nancy Huston har jag också läst - hennes "Dolce Agonia" tyckte jag mycket om. Annars är det dåligt med lästa Prix Femina-författare för min del. Undrar just hur många av dem som blivit översatta till svenska.... En läs-utmaning ställer jag gärna upp på.

2010-11-05 @ 08:42:21
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com
Postat av: Emmas Bokhylla

Anna: Ja, visst ar Sofi bra? Jag skall forsoka skaffa Utrensning till jul!



Ingrid:Ja, vore inte det kul? En Prix Femina-utmaning? Jag aker bort i helgen men nasta vecka skall jag kolla in det, det vore jattekul!

2010-11-06 @ 08:12:49
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0