Att döda ett barn av Stig Dagerman

Men relation till noveller har gatt upp och ner under de senaste aren, men just nu kanner jag att det ar ett kortformat som passar mig valdigt bra och som kan ge manga nyanser av en forfattare, ja ibland kanske mer an vad en hel roman kan gora. Men sa kande jag alltsa inte alltid tidigare, och darfor har jag nagot av ett stort hal i min lasning nar det galler noveller.

 

Sa nar jag pa lunchrasten laste bokbloggar och kom in pa utmarkta Bokmaina och hitta en lank till Att döda ett barn av Stig Dagerman, sa var min lunch-lycka gjord! Och alla ni som inte har last novellen, nu har ni chansen att gora samma sak!

 

Och, novellen, den ar krypande obehaglig, obonhorligt gar den mot det slut som man vet skall komma, genom en varld fylld av farskt brod pa ett blatt fat, en vindlande a och langtan efter havet. Jag fick en inre langtan att att varna nagon, beratta vad som handa skulle, sa starkt fick den mig att kanna!

 

For inte bara har jag inte last novellen, utan jag har dessutom haft Dagerman i bakhuvudet en langre tid. Nyfikenhet, irritation over att jag inte har vidgat mitt lasintresse och last honom tidigare, och inte minst sma planer om att inforskaffa litteratur nar jag aker hem till Sverige pa semester i nasta vecka. Men vilka bocker skall jag satsa pa? Ni som har last Dagerman tidigare, vad skulle ni vilja tipsa om?

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0