Swede av Pauline Wolff


”En svensk Western-roman?!” tänkte jag när jag först hörde talas om den och funderade i mitt stilla sinne hur det skulle fungera, om det skulle kännas verkligt, troligt och tilltalande.

Och det gör det. Den karge, tystlåtne Jan Swede Anderson och hans oroade syster Katarina, och deras ständiga skuggor, Systrarna Steen, som förföljer dem i vått och torrt faller direkt mig på läppen. Swede som till en början framstår som en svenskättat John Wayne, en rättskaffens man, en prisjägare, som tar hand om sin syster och sin son, är förlovad med en välbärgad farmardotter och respekterad samhällsmedborgare.

Men så kryper historien fram. För ytterst få av de som vill kravla sig upp från sin fattiga existens har undvikit att trampa ner någon på vägen och desto längre ner man befann sig från början, eller ju fortare man ville uppåt, desto hårdare var man tvungen att trampa. Så även Jan Swede Anderson. Men ibland hinner den så kallade rättvisan, representerade av dem som man trampade ner, i kapp en. Och det brukar inte sluta särskilt bra.

En fantastisk trevlig bok och jag skall hålla ögonen öppna efter Pauline Wolffs nästa bok!


Kommentarer
Postat av: Emma

Denna har jag missat! Den låter och ser väldigt intressant ut, får nog ta och läsa den här :)

2010-06-10 @ 16:54:03
URL: http://boktrad.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0