Otrogen på öppen gata, En roman om Agata Hansson av Belinda Olsson


Jag köpte den här boken på ISTs Annual Charity Bazaar och jag visste någonstans i bakhuvudet att det fanns en bok innan, men det tog ett tag innan polletten trillade ner. Hennes första bok om Agata Hansson heter Gravidchock och jag hade den hemma när jag bodde i Uppsala och det var liksom en karamell jag gick och sög på, jag skulle läsa den vid rätt tillfälle. Tjosanhejsan, det där tillfället kom aldrig och när jag flyttade ner till Tanzania så försvann den i en av alla de flyttkartongerna som står huller om buller hemma hos mina föräldrar och jag kommer förmodligen inte att få tag i den förens jag bestämmer mig för att flytta hem till Sverige, så omöjligt är det att reda i de där lådorna, inpackade i trånga utrymmen som de är och att släpa ut dem i snön nu till jul, det låter inte riktigt sunt.


Men i alla fall, den här boken går att läsas fristående. Det börjar med att Agata, kvällstidningsjournalist, och hennes kille Teo är på sjukhuset för att föda barn, vilket de också gör med buller och bång. Och de upptäcker att de har en liten bebis, helt plötsligt, och att livet är helt annorlunda än innan. Agata går hemma och är mammaledig, och överlever svettiga nätter, skrikig bebis, bajsblöjor och allt som hör därtill, men har svårt att gå in i den där extrema mammigheten som en del drabbas av. Visst, lilla Alex är underbar och hon älskar honom, men att gå in i hela svängen med babysim och babydans med kvinnor som verkar ha glömt alla sina hjärnceller på BB?! Nej, tack, här finns det roligare saker att göra, som att titta på TV hela dagarna, till exempel. Och längta tillbaka till farten och fläkten på Kvällstidningen. När chansen att vikariera ett par dagar dyker upp så hugger hon direkt, trots Teos ogillande och det är så underbart att vara tillbaka på jobbet, med fester, stress, deadlines och lite flörtande. Men när det blir mer än bara flörtande…?


Jag tycker att den här boken är rolig och lättslukad, jag hade kul när jag läste den. Inte rocket science, kanske, men fnissade en del, det gjorde jag. Något så bra som lite rolig, vass svensk chicklit, det trodde jag faktiskt inte att det fanns, så jag blev glatt överraskad! Jag kanske skall leta fram de där kartongerna i alla fall…? Och Belinda, när kommer nästa bok om Agata? Hallå?


Kommentarer
Postat av: jessica

Har läst båda böckerna å jag älskar dom.fruktansvärt roliga å man känner igen sig som gravid för första gången med hennes tankar.det kommer att komma en tredje.

2010-12-16 @ 21:08:12
URL: http://honneyhunn.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0