Afrodites klinik för motvilliga älskande av Marika Cobbold Hjörne


Marika Cobbold Hjörne tillhör en liten skara författare som jag av olika anledningar har lite dålig koll på, när deras böcker kommer ut etc., men som jag ändå alltid införskaffar så fort jag har hittat nya böcker av. Den första jag läste var ” Guppy till kvällsmat” som jag tycket oerhört mycket om (dags att leta fram den nästa gång jag får tillgång till lådorna jag packade när jag flyttade från Örebro, vilket jag gjorde…eh, 2001). Den här gången blev jag glatt överraskad när jag stod på Pocketshop på Arlanda och letade efter de sista böckerna som jag kommer att införskaffa på svenska på ett bra tag och jag måste säga att jag inte blev besviken. Att den dessutom innehåller de grekiska gudarna gör den inte saken sämre – det är ett grepp som jag råkar gilla något enormt, de har alltid varit populära hos mig!


Rebecca är en framgångsrik författare som skriver kärleksromaner som säljer som smör i solen och är kärleksgudinnan Afrodites stora favorit. Rebecca är nämligen Afrodites triumfkort – i en värld som verkar bli mer och mer cynisk, och där kärleken inte längre blomstrar, så sprider Rebecca kärlekens budskap med sina böcker och dessutom så lever hon i en fin relation, vilket bara är grädde på moset. Detta gör att Afrodite och hennes son Eros fortfarande åtnjuter viss status på Olympus, något som de inte alltid har gjort genom åren. Men så plötsligt ändras saker och ting snabbt – Rebecca inser att hennes pojkvän faktiskt är en riktig skitstövel och bestämmer sig för att bryta upp med honom, vilket både får henne att må bra, men samtidigt även att tappa tron på kärleken. Och detta kan hon inte hålla tyst om, utan deklarerar högt och ljudligt för alla som vill höra, speciellt i media. Och detta får katastrofala följder för Afrodite och Eros, de blir inte bara till åtlöje på Olympus, deras status kan bli skadad för evigt och de bestämmer sig för att göra något åt saken. Den enda, för dem, lösningen är att få Rebecca att bli kär och återigen lovprisa kärleken genom sina böcker, och det kanske är lättare sagt än gjort…



Den här boken är riktigt underhållande, som alla Marika Cobbold Hjörnes böcker, och jag kan varmt rekommendera den – den är som gjord för att läsa på stranden eller mysa med i soffan. Dock är den inte riktigt lika bra som hennes tidigare böcker, men tänk inte så mycket på det – tänk mer på den mysiga stunden du har framför dig.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Bara Böcker

Åh, denna författare blev jag otroligt nyfiken på! Får nog surfa in på bokus och se vad de har av henne.=)

2010-08-06 @ 16:49:56
URL: http://barabocker.blogspot.com
Postat av: Hanna

ha en bra dag!=)

2010-08-06 @ 17:02:45
URL: http://hannazlife.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag minns när jag läste "Guppies for tea" och verkligen fick mig ett gott fniss. Hon är väldigt brittisk Marika trots att hon är västkusttjej och beskrivningarna av de engelska miljöerna är verkligen träffsäkra!

2010-08-07 @ 12:57:23
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0