BBC:s Klassikerlista!

Jag var inne hos Tilda pa boklistan och blev pamind om nagot mycket intressant, namligen BBC:s klassikerlista! Det kanske har kommit flera, jag maste erkanna att jag inte ar alltfor uppdaterad i just det anmnet, men det presenterades 2007 och ar framrostade av BBC-tittare/lyssnare. Det har ar alltsa bocker som de anser att de inte kan leva utan.

 

Jag har manga ganger gjort listor at mig sjalv nar det galelr bocker, den forsta nar jag var runt 13-14 och valdigt ambitios i mitt lasande. Da gjorde jag en lista med, for mig just da, superviktiga litterara verk som jag absolut maste ha last innan 20 ars alder. Men pa listan var bland annat Illiaden, Krig och Fred, Röda rummet, etc. Och jag stretade pa ett tag, innan det hela rann ut i sanden. Listan ligger val hemma i nagon lada nu, hoppas att jag kan hitta den nagon gang...och fullfolja den innan jag fyller 50?

 

Egentligen hade det val inte varit omojligt att lasa hela listan innan 20, men det kom sa mycket annat emellan. Sa mycket, mycket annat. Och alla de dar bockerna som jag fortfrande tycker att man skall ha last, de ropar fortfarande till mig och mitt daliga samvete med jamna mellanrum.

 

Nar jag gar igenom BBC:s lista sa ar det forvanansvart fa som jag har last, aven fast jag kanner till manga. Och manga som jag kanner till valdigt bra, for jag har har sett dem pa film eller last om dem. Har kommer alltsa listan, med de titlar i fetstil som jag faktiskt har lyckats lasa genom alla dessa ar...

 

1 Stolthet och fördom (Pride and Prejudice) – Jane Austen (har kommer fragan, laste jag den eller har jag bara sett filme?! minns faktiskt inte...)
2 Sagan om ringen (The Lord of the Rings) – JRR Tolkien
3 Jane Eyre – Charlotte Brontë
4 Harry Potter serien – JK Rowling
5 Dödssynden (To Kill a Mockingbird) – Harper Lee
6 Bibeln (Delar av den i alla fall)
7 Svindlande höjder (Wuthering Heights) – Emily Brontë
8 1984 – George Orwell
9 Den mörka materian (His Dark Materials) – Philip Pullman
10 Lysande utsikter (Great Expectations) – Charles Dickens
11 Unga kvinnor (Little Women) – Louisa M Alcott
12 Tess av D'Urberville (Tess of the D’Urbervilles) – Thomas Hardy
13 Moment 22 (Catch 22) – Joseph Heller
14 Shakespeares kompletta verk (Complete Works of Shakespeare) (har jag. i en lada nagonstans hemma)
15 Rebecca – Daphne Du Maurier
16 Bilbo - En hobs äventyr (The Hobbit) – JRR Tolkien (i den dar ladan)
17 Fågelsång (Birdsong) – Sebastian Faulks
18 Räddaren i nöden (Catcher in the Rye) – JD Salinger
19 Tidsresenärens hustru (The Time Traveller’s Wife) – Audrey Niffenegger
20 Middlemarch – George Elliot (Marian Evans) (i samma lada)
21 Borta med vinden (Gone With The Wind) – Margaret Mitchell
22 Den store Gatsby (The Great Gatsby) – F. Scott Fitzgerald
23 Bleak House – Charles Dickens
24 Krig och fred (War and Peace) – Leo Tolstoy
25 Liftarens guide till galaxen (The Hitch Hiker’s Guide to the Galaxy) – Douglas Adams
26 En förlorad värld (Brideshead Revisited) – Evelyn Waugh
27 Brott och straff (Crime and Punishment) – Fyodor Dostoyevsky
28 Vredens druvor (Grapes of Wrath) - John Steinbeck (ocksa hemma i ladan...)
29 Alice i Underlandet (Alice in Wonderland) – Lewis Carroll (hemma i en lada, olast, tyvarr...)
30 De susar i säven (The Wind in the Willows) – Kenneth Grahame
31 Anna Karenina – Leo Tolstoy (jag forsokte, men det gick inte vagen, jag kanske var for ung da?)
32 David Copperfield – Charles Dickens
33 Böckerna om Narnia (Chronicles of Narnia) – CS Lewis
34 Emma – Jane Austen
35 Övertalning (Persuasion) – Jane Austen
36 Häxan och lejonet (The Lion, The Witch and The Wardrobe) – CS Lewis
37 Flyga drake (The Kite Runner) – Khaled Hosseini
38 Kapten Corellis mandolin (Captain Corelli’s Mandolin) – Louis De Bernieres (ligger, olast, hemma i en lada...)
39 En geishas memoarer (Memoirs of a Geisha) – Arthur Golden
40 Nalle Puh (Winnie the Pooh) – AA Milne
41 Djurfarmen (Animal Farm) – George Orwell
42 Da Vincikoden (The Da Vinci Code) – Dan Brown
43 Hundra år av ensamhet (One Hundred Years of Solitude) – Gabriel García Marquèz (ocksa den i en lada...)
44 En bön för Owen Meaney (A Prayer for Owen Meaney) – John Irving
45 Den vitklädda kvinnan (The Woman in White) – Wilkie Collins
46 Anne på Grönkulla (Anne of Green Gables) – LM Montgomery
47 Fjärran från vimlets yra (Far From The Madding Crowd) – Thomas Hardy
48 Tjänarinnans berättelse (The Handmaid’s Tale) – Margaret Atwood
49 Flugornas herre (Lord of the Flies) – William Golding (delar av den. sag delar av den klassiska svartvita filmen nar jag var liten och blir latt illamaende varje gang jag funderar pa att lasa hela)
50 Försoning (Atonement) – Ian McEwan
51 Berättelsen om Pi (Life of Pi) – Yann Martel
52 Dune – Frank Herbert
53 Cold Comfort Farm – Stella Gibbons
54 Förnuft och känsla (Sense and Sensibility) – Jane Austen (samma fraga har, ahr jag last den eller bara sett filmen?!)
55 En lämplig ung man (A Suitable Boy) – Vikram Seth
56 Vindens skugga (The Shadow of the Wind) – Carlos Ruiz Zafon (paborjade den i julas, och GLOMDE den hemma nar jag akte ner till Tanzania!)
57 En berättelse om två städer (A Tale of Two Cities) – Charles Dickens
58 Du sköna nya värld (Brave New World) – Aldous Huxley
59 Den besynnerliga händelsen med hunden om natten (The Curious Incident of the Dog in the Night-time) – Mark Haddon (halva, minns inte varfor)
60 Kärlek i kolerans tid (Love in The Time of Cholera) – Gabriel García Marquèz (i den dumma ladan)
61 Möss och män (Of Mice and Men) – John Steinbeck
62 Lolita – Vladimir Nabokov (i samma lada som de andra...)
63 Den hemliga historien (The Secret History) – Donna Tartt
64 Flickan från ovan (The Lovely Bones) – Alice Sebold
65 Greven av Monte Cristo (Count of Monte Cristo) – Alexandre Dumas
66 På drift (On the Road) – Jack Kerouac (delar av den, i alla fall)
67 Jude the Obscure – Thomas Hardy
68 Bridget Jones dagbok (Bridget Jones’s Diary) – Helen Fielding (ja, och den ar inte alls rolig i bokfomr, jag skrattade inte. man skrattar inte at psykiskt sjuka manniskor!)
69 Midnattsbarnen (Midnight’s Children) – Salman Rushdie (Den här har jag här nere i Tanzania!)
70 Moby Dick – Herman Melville
71 Oliver Twist – Charles Dickens
72 Dracula – Bram Stoker
73 Den hemlighetsfulla trädgården (The Secret Garden) – Frances Hodgson Burnett
74 Notes From a Small Island – Bill Bryson
75 Odysseus (Ulysses) – James Joyce
76 Glaskupan (The Bell Jar) – Sylvia Plath (i samma gamla lada...)
77 Swallows and Amazons serien – Arthur Ransome
78 Den stora gruvstrejken (Germinal) – Emile Zola
79 Fåfängans marknad (Vanity Fair) – William Makepeace Thackeray
80 De besatta (Possession) – AS Byatt
81 En julsaga (A Christmas Carol) – Charles Dickens
82 Cloud Atlas – David Mitchell
83 Purpurfärgen (The Color Purple) – Alice Walker
84 Återstoden av dagen (The Remains of the Day) – Kazuo Ishiguro
85 Madame Bovary – Gustave Flaubert
86 En ömtålig balans (A Fine Balance) – Rohinton Mistry
87 Fantastiska Wilbur (Charlotte’s Web) – EB White
88 Fem personer du möter i himlen (The Five People You Meet in Heaven) – Mitch Albom
89 Sherlock Holmes äventyr (Adventures of Sherlock Holmes) – Sir Arthur Conan Doyle
90 The Magic Faraway Tree Collection – Enid Blyton
91 Mörkrets hjärta (Heart of Darkness) – Joseph Conrad
92 Lille prinsen (The Little Prince) – Antoine De Saint-Exupery
93 Getingfabriken (The Wasp Factory) – Iain Banks
94 Den långa flykten (Watership Down) – Richard Adams
95 Dumskallarnas sammansvärjning (A Confederacy of Dunces) – John Kennedy Toole
96 Fem svarta höns (A Town Like Alice) – Nevil Shute
97 De tre musketörerna (The Three Musketeers) – Alexandre Dumas
98 Hamlet – William Shakespeare
99 Kalle och chokladfabriken (Charlie and the Chocolate Factory) – Roald Dahl
100 Samhällets olycksbarn (Les Miserables) – Victor Hugo ( i Kalle Anka version nar jag var liten...)



Sedan kan man ju tycka vad man vill om den har listan, om den ar komplett eller inte, vad som saknas ("Jag, Claudius" av Robert Graves fattar jag inte att den inte kom med! Och INGET av Agatha Christie!), vad som borde ha varit med osv. Ingen lista blir nagonsin komplett, och den andras standigt. Och tur ar val det.

 

Hur manga av bockerna har ni last (hela) pa den har listan?

For mig blev det ju bara 16!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin bloggar Bokbloggar.nu
RSS 2.0